„Zatłoczone ulice? Czas na zmiany!
W ramach realizacji założeń dokumentu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego zakładane jest opracowanie strategii dotyczącej porządkowania systemu parkowania na ternie ROF.
Racjonalne, przemyślane kreowanie polityki parkingowej jest kluczem do właściwego funkcjonowania obszarów zurbanizowanych. Wyznaczanie miejsc parkingowych wymaga sporej zajętości przestrzennej, co znacząco wpływa na komfort poruszania się. Nieprawidłowe parkowanie zwłaszcza w rejonie zatok autobusowych, czy przejść dla pieszych zmniejsza bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Rozwiązaniem porządkującym system parkowania jest wyznaczanie stref płatnego parkowania w centralnych częściach miast i miejscowości. Poprzez obowiązek zapłaty za postój możemy mieć gwarancję szybszego znalezienia miejsca bliżej celu podróży – rotacja pojazdów zwiększa się. Ważnym elementem systemu jest wyznaczanie oznakowanych, bezpłatnych miejsc typu K&R (Kiss&Ride, czyli Pocałuj i Jedź) umożliwiających szybkie dowiezienie pasażera pod same drzwi, bez konieczności szukania miejsca postojowego. Takie miejsca najlepiej spełniają swoją rolę w pobliżu generatorów ruchu takich jak szkoły, szpitale, przychodnie czy urzędy, ale także dworce i przystanki kolejowe, co pozwala na sprawną przesiadkę do transportu publicznego.
Dodatkowo istotne jest lokalizowanie parkingów typu Park&Go (czyli Parkuj i Idź). Są to parkingi buforowe, bezpłatne, zlokalizowane najczęściej na granicy stref płatnego parkowania. Kierowcy zamiast szukania miejsca postojowego w samym centrum oraz uiszczania opłaty, mogą zaparkować pojazd bezpłatnie, ale nieco dalej celu podróży – dzięki czemu wjazd samochodów do centrum jest mniejszy. Aby odciążyć już i tak zatłoczone ulice i przepełnione parkingi stosuje się parkingi buforowe typu P&R (Park&Ride, czyli Parkuj i Jedź) w powiązaniu z transportem publicznym.
Są one lokalizowane na obrzeżach miasta centralnego w celu wygodniej i szybkiej przesiadki na transport publiczny dowożący pasażerów do centrum. Dzięki temu zmniejsza się liczba wjeżdżających samochodów, a tym samym zwiększa się komfort poruszania się wszystkich pozostałych uczestników ruchu. Mniejszy i bardziej płynny ruch pojazdów to także poprawa jakości powietrza i zmniejszenie poziomu hałasu.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową https://brmr.erzeszow.pl/sump/